Børneloppen
är secondhand
i barnhöjd

Kläderna, tågbanan eller sulkyn som barnen har växt ifrån. Fortfarande i för gott skick för att kastas, och därför behåller vi dem lite till. 

 

Men om vi blir bättre till att ge barnens saker ett längre liv kan vi skona jorden och klimatet - och samtidigt tjäna pengar på att rensa ut ur gömmorna. Och om vi köper mer återbrukade barnkläder istället för nytt, sparar vi stora mängder CO2 och vatten, vi minskar de oönskade gifterna och sparar pengar.

 

Så varför inte göra det mycket enklare och roligare med secondhand, i barnhöjd? Det är tanken bakom Børneloppen. Allt började med två mammor som ville blåsa nytt liv i secondhand, och idag har vi 8 franchisetagare. Tillsammans driver vi 14 butiker med över 100 anställda. Var och en för sig brinner vi för våra lokala verksamheter, känner våra stamkunder vid förnamn och utvecklar Børneloppen tillsammans för att bli ännu bättre.

Vår vision

 

Børneloppen vill vara barnfamiljers prioriterade hållbara marknadsplats för barnkläder och barnartiklar. 

 

När du köper för 200 kr hos

Børneloppen, sparar du

planeten för 1.727 liter

vatten och 11,5 kg co2

Siffrorna är baserade på det genomsnittliga varusortimentet i

Børneloppen och miljöeffekten är beräknad av konsultfirman

Planmiljø samt Deloitte.

 

Globala målen är våra mål

Hos Børneloppen arbetar vi med de Globala målen och vi önskar att bidra till ett bättre 

klimat med mindre C02-utsläpp och mindre vattenförbrukning:

 

6.4 Effektiv vattenförbrukning

12.2 Hållbar förvaltning och användning av naturresurser

 

När du köper secondhand framför nytt, sparar du miljön för den CO2 som används

under produktion och transport. Vår miljöberäknare tar utgångspunkt i att

för varje kg kläder och utrustning som säljs som återbruk i Børneloppen, produceras

motsvarande kvantitet mindre nytt.

 

 

 

En plats för
gemenskap
och närvaro

Tillsammans har vi gjort secondhand enklare genom att skapa välkomnande butiker där varorna presenteras fint. Vi har även gjort det lätt att sälja genom att utveckla vårt eget IT-system, där det är kul att följa med i försäljningen dag för dag. Hos Børneloppen är det högt i tak; vi har plats för samtal vid kaffemaskinen, lekande småbarn och gravida på jakt efter secondhand-guld. Vi tar emot våra kunder med energi och delar glädjen i att göra ett bra fynd. Och vi gillar att överraska – med allt från rytmik och frukost till föräldrahäng i lekrummet.

 

Med Børneloppen har vi gjort det till en upplevelse att shoppa med gott samvete, och därför är vi också en gemenskap för familjer, föräldrar och barn. Gemenskapen är stark både i våra sociala kanaler och fysiskt i butikerna. Faktiskt så att våra butiker har blivit ett utflyktsmål för många barnfamiljer.

 

Med Børneloppen har det blivit roligare att sälja vidare barnsaker samt har secondhand-shopping blivit läckert och överskådligt. Det ger både ett plus i familjernas budget samt vinst för miljö och klimat.

 

 

 

Vi tror, att vi genom mer secondhand i barnhöjd kan styra konsumtionen i en mer

hållbar riktning och därmed ta bättre hand om planeten,

som våra barn ska ärva.